Hamburgerbröd

Till Melvins kalas bakade jag hamburgerbröd och de blev riktigt goda. När jag letade recept på nätet fanns det hur många som helst men som tur prickade jag in ett som var riktigt bra så därför tänkte jag dela med mig av receptet.
De är helt klart värt besväret och tar inte så lång tid eftersom det bara är en jäsning på 30 min.




Hamburgerbröd
4-6 st

1/2 pkt jäst
2 dl mjölk
1 msk olja
1 msk socker
1/2 tsk salt
5-6 dl vetemjöl

Pensling
Mjölk
Sesamfrön

Smula ner jästen i en degbunke. Värm mjölken till 37 grader och häll den sedan över jästen, rör om tills jästen har löst sig. Häll på olja, socker och salt. Arbeta in mjölet till degen släpper från kanterna. Knåda degen smidig.

Låt jäsa i 30 minuter.

Knåda ihop degen och dela den i 4-6 bitar. Rulla bollar och platta till dem till ca 2 cm tjocklek. Platta till kanterna lite för att få en sluttande form på brödet. Pensla bröden med mjölk och strö över sesamfrön. Grädda direkt i 250 grader, 8-10 minuter.

Låt svalna på galler.

/ J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0