Godaste köttfärssoppan

God kväll!!

Planering har aldrig vart min grej men man kan ju alltid göra ett försök. Därför har jag lagat morgondagens middag redan idag, Vitlökssoppa med köttfärs, hurmorsornas recept. Här får ni receptet (ni som inte har boken) om ni själva är sugna på att laga den. Imorgon tänker jag slänga pasta i grabbarnas och röda linser i min!

Vitlökssoppa med köttfärs

2 hackade morötter
2 hackade gula lökar
2 pressade vitlöksklyftor
400 gr köttfärs
1 pkt bacon
2 msk tomatpuré
2 msk sambal oelek
smör
1 l vatten
2 msk köttfond
salt och peppar

Vitlökskräm:
1 dl creme fraiche
2 pressade vitlöksklyftor

Fräs morot, lök och vitlök. Lägg åt sidan och bryn först bacon och sedan köttfärs. Lägg tillbaka lökblandningen och tillsätt resten av ingredienserna. Låt soppan puttra under lock och smaka av med salt och peppar. Blanda till vitlökskrämen och servera den till soppan. För ännu matigare soppa (eller lite mer barnvänlig) häll i kokt pasta, gärna fjärilar :).

/ J



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0